Search This Blog

Monday 5 January 2015

Bøker 2015: Pixley Mapogo

Det beste med juleferie er at kroppen får lov til å følge sin egen rytme. I mitt tilfelle betyr det alt annet enn å stå opp klokka 7 om morgenen. Noen ganger betyr det faktisk å gå og legge seg klokka 7 om morgen. For eksempel i natt, da jeg slett ikke fikk sove. Og da kan man for eksempel lese en bok. Ideelt sett bør det være en kjedelig bok, slik at man sovner, men det er det jo ikke alltid amn har for hånden. I går kveld plukket jeg ut en noe uvanlig bok. Den var a) på norsk og b) i papirformat. Hyggelig det. Men altså, selv om jeg liker Knausgårdske stilen til Renberg (eller var det omvendt!) klarer jeg ikke annet enn å irritere meg over denne boka. Den var altså god nok til at jeg leste hele på en natt, men som sagt - irriterende. Nå kjenner jeg ikke til universiet til hovedpersonen Jarle Klepp (som går igjen i flere av Renbergs bøker har jeg forstått), men jeg tror altså ikke på ham i denne boka. Hans reaksjonsmønster og "sammenbrudd" virker rett og slett ikke troverdig, men snarere desperat og oppkonstruert. Ja, det er faktisk mer sannsynlig at Smiths faktisk skulle holde en reunion-konsert i Oslo. Jaja, sånn går no nettene. Sleepless in Tromsø!


Renberg, Tore (2009). Pixley Mapogo. Oslo:Oktober.

No comments: