Search This Blog

Sunday 11 January 2015

Bøker 2015. Da byen ble stille

Dette er ikke en bok jeg typisk ville valgt å lese, men siden den lå og slang i stua vår tenkte jeg at jeg like godt kunne lese den før jeg tildelte den en plass i bokhylla. Boka er skrevet av Henrik Broberg og omhandler situasjonen for jødene i Tromsø under andre verdenskrig. Jeg skal innrømme at jeg bare er sånn måtelig interessert i nyere, norsk historie. Jeg foretrekker 1800-tallet. Det er tryggere og fjernere fra mittt liv, på en måte. Denne boka plasserer plutselig krigen svært nært. Det dreier seg om byen min og de som bodde her for ikke så alt for lenge siden. Det dreier seg om tida da mine besteforeldre var unge.

Det viser seg at min kunnskap om hva som skjedde i Tromsø denne tiden var mindre enn jeg trodde. Jeg innbilte meg faktisk at Tromsø var mer eller mindre uberørt av krigen. Da byen ble stille er en hjertskjærende fortelling om skjebnen til byens jødiske befolkning. Her er alt fra intervjuer, gamle sakspapirer, dagboknotater og liknende samlet sammen for å fortelle en historie som ikke må bli glemt. Boka fortjener å bli lest av alle, både unge og gamle. Særlig historiesvake sjeler som meg selv. Det skal godt gjøres å ikke bli rørt til tårer av beretningene. Eller bli sint. For hvordan gikk dette an? Hvordan kunne dette skje?

Jeg spurte meg selv underveis om dette ville skjedd i dag. Ville vi ha slått oss til ro med at våre naboer ble fengslet og deportert uten grunn, og aldri kom tilbake? Det er et skremmende tankeeksperiment. At dette skjer i dag også - i andre deler av verden - gjør ikke lesingen noe lettere.

Om jeg skal sette fingeren på noen detaljer gjelder det to aspekter ved boka. Det ene er savnet av en redaksjonell hånd som kanskje kunne strukturert innholdet litt bedre. Her er svært mange kapitler i en (til tider) tilsynelatende tilfeldig rekkefølge, og en del gjentakelser. Det andre er mangelen på språkvask. Nå skal det sies at forfatteren er dansk, og det er derfor impoerende at språket er så godt som det faktisk er. Men jeg skulle nok ønsket at det var blitt lest korrektur på manuset før publisering.

Men som sagt, dette er bagateller. Det viktigste er innholdet. Boka finnes på alle bibliotek i Tromsø, samt hos gode bokhandlere.



















Broberg, Henrik (2014): Da byen ble stille. Tromsø, MARGbok.

No comments: