Search This Blog

Wednesday 18 June 2008

KBP

Må slutte å spise så mye dessert seint på kvelden. Går ut over nattesøvnen. For å balansere det overdrevne og sene matinntaket tok jeg en liten morgentur før frokost. (Sensasjon - har aldri skjedd før:-) Blikkstille på fjorden og solskinn. Rett og slett balsam for sjela. Hadde sjølvsagt musikk på øret - blant anna Editors, Annie og Mew. Men musikken ble til dels overdøvd av nokså aggressive måsa. Kom meg imidlertid heilskinna både fram og tilbake. Utmerket start på dagen.

Kunnskapsbasert praksis var dagens tema. Det er noe med klangen av det begrepet som byr meg i mot. Det høres så firkanta ut. Men heldigvis klarte foreleser Lena Nordheim å holde meg interessert hele dagen. Men må innrømme at eg var trøtt på slutten. Dette er ikke noe latmannsliv. Fullt kjør fra 8.30 til 17 hver dag krever ganske mye av oss deltakere. Så langt har kursinnholdet fungert svært bra. Ser ikke for meg at KBP blir innført med det første på UBTø, men enkelte elementer virker svært matnyttige. Vi har blant annet sett på sjekklister for kritisk lesning av vitenskapelige tekster/artikler, og mye av dette kan inkorporeres i informasjonskompetansekursene våre. Tror mange studenter vil ha nytte av det. Men da må vi selvfølgelig lære oss verktøyet skikkelig først. I tillegg fikk vi en presentasjon av en lesegruppe (journal club) de har i Bergen, der bibliotekarer samles en gang i måneden for å diskutere en bibliotekfaglig artikkel. Akkurat dette har vi jo snakket om lenge på UB, men aldri klart å gjøre noe med. Det er i alle fall et kjempeviktig tiltak for å holde seg orientert om utviklinga innen fagfeltet. Får prøve på nytt til høsten en gang. Trur eg.

Har lagt ut bilder på Flickr, by the way. (Takket være Gudbjørg, som lånte meg lader til kameraet.)

No comments: