Search This Blog

Saturday 19 January 2013

Blandadrops: TIFF 3

Innspurten er i gang. 5 filmer i løpet av helga gir passelig dose film og kafeliv. Fredagen viste seg å bli en middels filmopplevelse med to lange filmer og en litt trøtt meg. Kveldens vinner var timene på kafe med gode kolleger.


Først ut var japanske The Woodsman and the Rain. En koselig og munter film som var en smule for lang. En skogsarbeider som mer eller mindre ufrivillig ender opp i en zombie-filminnspilling er slett ikke noe dårlig utgangspunkt. Og jeg falt absolutt for sjarmen. Det urbane møter landsbygda og omvendt er jo et alment tema som treffer på tvers av kulturer og landegrenser. Jeg ble faktisk overrasket av hvor mye i filmen som like gjerne kunne foregått i Norge eller Europa generelt. Det eneste som skilte seg svært ut var måltidene! Anbefales! @@@@@@

Fredagens siste film var portugisisk og het Tabu. Sort-hvitt og sakte film, uten alt for mye dialog. Første del var etter min mening ikke så vellykket. Den foregår i nåtiden, og hadde litt for mange elementer som tilsynelatende hadde liten relevans for filmen som helhet. Og jeg må innrømme at jeg til tider hadde problemer med å holde meg våken. Andre del var bedre. Der fikk vi møte en av hovedpersonene og hennes liv i en av de portugisiske koloniene i Afrika. Portugals versjon av Den afrikanske farmen, i følge min venninne Mona. Det funka ikke helt for meg, til tross for vakre scener og en dramatisk, men ikke spesielt rørende, kjærlighetshistorie. @@@@@@

No comments: