Search This Blog

Saturday 27 March 2010

Haworth

Jeg elsker gode romaner. Jeg liker de fleste sjangere, men unngår krim og de uten happy ending. Jeg liker romaner fra unge, nye forfattere og jeg liker klassikerne. Kort sagt - jeg liker å lese! Og blant alle bøker jeg har lest, er det særlig en som skiller seg ut som min favoritt. Det er også denne boka jeg har lest flest ganger: Wuthering Heights av Emily Bronte. Når vi nå befinner oss i Yorkshire er det derfor bare naturlig at vi avlegger hjemstedet til Bronte-familien et besøk. Haworth er en liten landsby, ca 1 - 1.5 timers kjøring fra York, ikke så langt unna Bradford.

Øverst i landsbyen ligger prestegården, der Bronte-famlien vokste opp, og som nå er omgjort til et museum. (Her var det ikke lov til å ta bilder, så jeg anbefaler nettstedet for de som er interessert.) På en stille torsdag i mars var vi de eneste besøkende der, og hadde dermed hele museet for oss selv! Luksus! Her kan man studere møbler, klær, utstyr og manuskripter, samt lære litt om familien. Jeg tror imidlertid at de fleste som besøker stedet allerede vet ganske mye fra før av. Det er liksom ikke et museum du besøker om du ikke har et forhold til Bronte-romanene! Ungene trivdes faktisk også her, selv om de er for unge til å ha lest bøkene. Jeg lekte reiseleder og fortalte dem hovedtrekkene av familiens tragiske skjebne!

Howarth eksisterer omtrent utelukkende på Bronte-turisme. Antar jeg. Det er i alle fall ikke så mye annet å foreta seg, annet enn en tur på de stormfulle høydene, the Yorkshire moors, om du er av tur-typen. Det er forresten slett ikke det verste man kan foreta seg en vakker solskinnsdag i Yorskshire. Vi holdt oss imidlertid i landsbyen, og fant fram til hyggelige Cobble & Clay, der vi spiste lunsj og drakk te, før vi satte kursen hjemover. Flott dag, med sol og fint vær! (Før vi dro hadde jeg insistert på varme klær og ullundertøy, fordi det alltid er kaldt og vått i Haworth! Godt at jeg kan ta feil noen ganger!)


No comments: