Search This Blog

Wednesday 17 March 2010

Happy St. Patrick's Day!

I dag, 17. mars, feirer irer og irskvennlige mennesker verden over St. Patrick's Day til ære for Irlands nasjonalhelgen. Som de fleste andre helgener er det knyttet et utall mirakler og myter til navnet hans. Det blir sagt at han vekket folk fra de døde, og at han utførte mirakler som hindret motvillige høvdinger å angripe ham. Mest kjent er kanskje myten om at det var St. Patrick som forviste alle slanger fra Irland. Det blir også sagt at St. Patrick brukte trekløveren for å forklare den hellige treenighet, og denne planten har siden vært et av Irlands nasjonalsymboler.

Du trenger ikke være irsk for å feire dagen. Du trenger ikke engang å ha irske aner. Dette er en festdag som kun krever et irskvennlig sinn. (OK - det fines kanskje noen som er uenige med meg her, men det får så være!) Selv lever jeg (blant annet) etter mottoet feires det som feires kan, og har markert denne dagen i omkring 20 år nå, som regel på et trivelig utested med tilbud om irsk øl. Ikke at jeg er noen ølkjenner, så Guiness og/eller Kilkenny er som regel nok til å gjøre meg fornøyd! Det har hendt jeg ikke har hatt muligheten til å komme meg ut på byen for å feire. Da har jeg måttet nøye meg med å kle meg i grønt (Irlands "nasjonalfarge"), høre irsk musikk (mye bra å velge mellom) og utbringe en symbolsk skål til alle likesinnede ute i verden.

Det vil jeg også gjøre her og nå og løfter herved (det symbolske) glasset til alle venner av Irland der ute! Ha en strålende St. Patrick's Day, alle sammen!

No comments: