Search This Blog

Thursday 18 July 2013

Sommerferie 2013: Spania del 2

(Bilder og lenker kommer senere!)

Og vips hadde vi forflyttet oss fra Barcelona tvers over landet til San Sebastian på nordvestkysten. Transportmiddelet var tog og turen tok ca 5.5 timer. Med unntak av at turen startet klokka 07.30, noe som medførte at vi måtte stå opp klokka 5, var det en herlig reisemåte. Toget var behagelig og luftig og det var stille og rolig i vogna vår. (Vi hadde 'preferente'-billetter.)

Også i San Sebastian leier vi en leilighet i stedet for å bo på hotell. Vi foretrekker å ha litt mer plass for oss selv og ikke omgås andre turister hele tida:) Leiligheta fant vi gjennom feelfreerentals.com og vi er svært fornøyd med både standard og beliggenhet. Det eneste som mangler er en større balkong/terrasse til å spise frokost på. Vi ble visst litt godt vant i Barcelona:) Vi bruker imidlertid maks 10 minutter til stranda, så vi har ingenting å klage over. Stranda, La Concha, er stor og fin, og forholdsvis oversiktelig. Mer folk seint på ettermiddagen enn før 4. Men en ting savner jeg på stranda - utleie av solsenger og parasoller. Det eneste man kan leie er noen harde klappstoler, og det er ikke det jeg har mest bruk for på stranda. Om vi skulle vært her en uke til skulle jeg kjøpt meg en billig solstol og tatt med meg ned:)


Selve byen er trivelig og kompakt. Man kan stort sett gå overalt. Her er fin arkitektur og trivelige utekafeer overalt. Den ene regnværsdagen vi hadde brukte vi til et besøk på byens akvarium. Ikke verdens største, men absolutt verdt en time eller to. Favoritter var hai, skilpadde og rokker. Og Nemo:) I enden av strandområdet ligger Monte Urgull - et lite "fjell" (knaus er vel et bedre ord) der toppen domineres av en gigantisk jesus-statue. Det går vei/sti hele veien opp - en fin ettermiddagstur. Men husk å ta med vann, for du finner ingen kafe/butikk på toppen. (Like under toppen ligger det imidlertid en bar - som du kanskje snubler over om du tar den bratte veien opp/ned.)


Det var ikke helt tilfeldig at vi valgte en uke i denne vakre byen. Den er også kjent som byen med størst tetthet av michelinstjerner i verden. Vi snakker altså restauranter av høy standard. Her må man enten bestille på forhånd eller ha veldig flaks for å få bord. Vi tok middag på Arzak en dag og lunsj på Akelare en annen dag. Begge steder valgte vi en tasting-menu på 8 retter. Utsøkt. Ikke godt å si hvem jeg likte best, men desserten på Arzak var helt klart vinneren. (Mer om dette i et annet blogginnlegg.) Om man ikke har råd/lyst til å besøke slike restauranter er det flust med andre å velge blant. Det bugner av god sjømat og pinxos ("pinsjås" for å si det på godt norsk) - baskerlands variant av tapas. Akkurat dette med pinxos synes jeg ikke er spesielt barnevennlig. Maten er absolutt god, men ofte skal man henge i baren og spise, og det er litt upraktisk når man har ungene med. Synes nå jeg. Spesielt fordi det som oftest er stappfullt på de beste plassene. Så langt har vi derfor foretrukket vanlige menyer.

Dette er en by jeg skal kjøpe feriehus i når jeg blir milliardær. Ser for meg å tilbringe en måned eller tre her hvert år når jeg blir pensjonist. Så kan jeg fordele tida mi mellom Tromsø, England, Spania og Italia. Høres ikke det ut som en god plan?

No comments: