Search This Blog

Wednesday 14 August 2013

Sommerferie 2013: Frankrike

Jeg driver og maser på ungene at de må huske å skrive i feriedagbøkene sine, men glemmer selv å skrive. Så ettersom resten av familien ennå ligger og sover og vi ennå ikke har handlet inn noe mat til frokost, passer det i grunnen bra å oppsummere første etappe av årets europeiske rundreise.

Årets hoved-destinasjon er Spania. Det er første gang vi ferierer her, så vi er veldig spente på om landet kan måle seg med Storbritannia og Italia. Men vi tok ikke akkurat snarveien. Første reise var Tromsø-London. Vi er utrolig glad i denne direkteruta til Norwegian og prøver derfor å bruke den så ofte vi kan. Siden flyet gikk seint onsdag kveld, valgte vi å overnatte på et av hotellene på Gatwick. Hilton ligger svært nært og var et helt ok sted å tilbringe natta.

Neste reise var London - Toulouse. Toulouse er ikke en spesielt stor turistmagnet, men siden vi bodde der størstedelen av 1998 tenkte vi de ville bli kjekt å gå litt på gjengrodde stier. Denne gang reiste vi med beryktede Easy Jet. Med unntak av laaaaaang kø i innsjekkingen gikk turen fullstendig smertefritt. Vi krysser fingrene for at det går like greit de neste turene også:)

Toulouse er en stor, flat by med et lite definert sentrum. Her er ikke så mye å se i grunnen, og heller ikke noen utpregede bra shoppingområder. Kort sagt - ikke en by som kommer høyt opp på lista over reisemål. Men vi gikk rundt og fant fram til noen av favorittstedene våre. Restaurant Emile, for eksempel, var fortsatt fortreffelig. Det samme var isbaren på Place Capitol. Vi gikk dessuten tilbake til Rue Laganne 37 der vi bodde en gang i tiden. Martin kjente seg ikke igjen:) Mens gutta dro for å se Tour de France i Albi, dro Helena og jeg til en park og tilbrakte dagen der i varmen. Det aller fineste med Toulouse var hotellet vi bodde på, Novotel Wilson, som både lå sentralt til og holdt moderne og god standard.

Mens vi var der leide vi bil og dro til Carcassonne, en flott middelalderby ikke så langt unna. Absolutt verdt et besøk, men vær forberedt på horder av turister nå på sommeren. Her spiste vi lunsj på La Courtine. Salat for min del - etter å ha lovet meg selv å unngå to trerettere hver dag i ferien. Salaten inneholdt forøvrig en calzone-lignende sak med smeltet chevre og honning på, så jeg er ikke så sikker på om den var spesielt kalorifattig. Det hjalp vel heller ikke at jeg også bestilte en porsjon chips:)

Før vi ankom Carcassonne stoppet vi imidlertid på Cite de L'Espace, et museum/vitensenter for romfart. Dette er virkelig en flott attraksjon. Ganske lite folk og mye å se og gjøre. Vi hoppet over filmvisningene og ruslet rundt på egen hånd. Kjempemorsomt for både store og små. Mye interaktiv teknologi som vi ikke klarte å gå forbi:) Absolutt anbefalt om man er i nærheten.

Etter tre dager pakket vi sammen og satte kursen mot Barcelona i leiebilen. På veien invilget vi oss et stopp i Collioure, en idyllisk landsby ved Middelhavet. Antakelig den mest idylliske landsbyen jeg har sett i Frankrike. Også denne er full av turister på denne tida, og det var omtrent bare ståplass på stranda, men Helena benyttet likevel sjansen til et bad, mens vi andre holdt oss i vannkanten. Lunsjen ble inntatt på L'Ambroisie, som vi fant takket være Trip Advisor. Salat også her - med bacon og chevre-fylte profiteroles:)

Veiene er fine og farta høy, så det går egentlig kjapt å komme seg fra A - B, men når alle andre også prøver å komme seg fra A - B går det i sneglefart. Like før Barcelona stoppet vi i Santa Susanna og hilste på noen venner som ferierte der, før vi tok fatt på de siste 5 milene. Her var det omtrent trafikk-kork hele veien og vi ankom vår destinasjon mye senere enn planlagt. Ikke at det utgjorde noe problem. I Barcelona leier vi en leilighet gjennom Feelathome apartments. Leiligheta er utmerket. 1 soverom, 1 bad (med altfor liten varmtvannstank) og kombinert stue og kjøkken. Ungene sover på sovesofa i stua. Det aller beste er den store terrassen der jeg nå sitter og skriver med morgensola sakte  tørker håret mitt. Snart fyller den hele terrassen med sol og jeg må slutte å skrive, ettersom iPad og sol er en dårlig kombinasjon. Heldigvis har jeg Kindelen med. Og en kopp te. Te må man ha på morgenen, til tross for at gradestokken viser 26 grader.

PS. Frankrike er fortsatt milelangt fra å havne på lista over feriefavoritter. Både mat og service varierer altfor mye. Men musikken på radio er blitt litt bedre siden sist:)