Search This Blog

Sunday 6 April 2008

RSS

Noen har allerede hørt meg snakke varmt og lidenskapelig om RSS. Jeg fortsetter gjerne med det. Av alle 2.0 ting jeg har vært borti til nå er RSS absolutt mest nyttig. Tror jeg. Jeg har brukt Google Reader som RSS-leser et års tid nå, og ser ingen grunn til å bytte leser.

Jeg var lenge bekymret fordi jeg ikke hadde tid til å holde meg faglig og bibliotekfaglig oppdatert. RSS har gitt meg litt bedre samvittighet. Jeg abonnerer f.eks. på en håndfull bibliotektidsskrifter og får dermed sett hva som rører seg der ute i verden. (Jeg får i det minste lest overskriftene...) Jeg har imidlertid lært meg å styre unna aviser, ettersom det blir altfor mange feeds (eller hva heter det på norsk?) hver dag. Jeg anbefaler heller at man abonnerer på enkelte seksjoner i en avis - f.eks. Guardian Technology eller Independent Books etc.
Jeg kom nylig over noe som heter Biblioteklaboratoriet som jeg nå abonnerer på. Virker interessant. Forskning.no er også interessant.
Ting 4 here I come!

1 comment:

Anonymous said...

Hei Mariann, når det gjeld nyhendestraumar har du prøvd denne morosame dingsen? Den er ikkje heilt god -- mest pga. at dato i BIBSYS-CQL er litt rart, men morsame er det.