Workinnmarka skole (i Tromsø, om noen lurer på det) er en (stort sett) velfungerende skole. Men av og til hører man om ordninger man ikke forbinder med moderne pedagogikk. På Workinnmarka opererer de for eksempel med jentegym og guttegym. Både på SFO og i skoletida. Dette gjelder altså både 6-åringene og 6-klassingene (eller heter det 6-trinningene nå?) Da jeg spurte lærerne om årsaken til dette var svaret "fordi mange av jentene(i noen aktiviteter) har en tendens til å bli passive, og noen gutter veldig dominerende." Hva gjør man så med passive jenter og dominererende gutter? Jo, man deler dem, slik at jentene får være passive i fred, og guttene får dominere i vei, uten å måtte ta hensyn til de passive jentene. Og hva slags signaler sender dette til de unge elevene? Fordi du er jente passer du til en bestemt type fysisk aktivitet? Og fordi du er gutt passer du til en annen? Eller kan det være at lærerne/SFO-personalet ikke orker å roe guttene, eller øke jentenes aktivitetsnivå? Skjerpings, Workinnmarka! I 2009 forventer man mer av en god skole.
(Heldigvis er fjorårets ordning med jentedata og guttedata avviklet. Håper jeg.)
1 comment:
Vi hadde jentegym og guttegym et år på ungdomsskolen, og det gikk så fint! Vi måtte jo deles uansett siden begge parallellene hadde gym samtidig. En uke var jentene i svømmehallen og guttene i hallen, neste uke motsatt. Veldig greit. En del gutter tar fryktelig mye plass...
Post a Comment