Search This Blog

Monday 11 August 2008

Slektstreff i Kattfjord

7-9. august var jeg på slektstreff i Kattfjord. Det var etterkommere av min manns oldeforeldre som var invitert til treff, og altså ikke mine slektninger. Jeg synes imidlertid enhver anledning til å spise kake er ypperlig, så jeg fulgte med glede med på lasset, sammen med ungene. Vi bodde i campingvogna til svigers, sammen med Erik og Hanna, som også var med. De første vi møtte var Cecilie og Ann-Kristin, førstnevnte har gått 9 år i klasse med søstera mi, og var dermed ikke helt ukjent. Verden er som kjent ganske liten, og det er jo litt morsomt å oppdage at man er i familie med folk man har kjent lenge. Cecilie er firemenning med mine unger.

Fredagen var det grilling, bildevisning og historier fra gamle dager om Peder og Kristine Moe. Grillmaten var utmerket. En lovende start. Bortsett fra noen bråkete og urolige unger som gjorde at vi ikke fikk med oss hva som ble sagt framme ved scenen, ble det en meget hyggelig kveld. Ingrid, Jan Yngve sin bestemor, var hedersgjest, og den eneste igjen av Peder og Kristines barn.

Lørdag startet med båttur til Tussøy. Vi hadde to båter til disposisjon, den ene var Aglapen, og den andre, som vi dro med, var Trålfisk. Det ble en flott, men kald båttur. Jeg hadde som vanlig på meg 14 lag med klær, men syntes likevel det ble litt småkjølig underveis. På Tussøy gikk vi i land og beundret den fine sandstranda og ønsket at vi hadde både båt og hytte. (I tillegg oppdaget vi at mannen til en venninne av Ann-Mari (Brekkås) sannelig var i slekt med Jan Yngve. Sist vi møttes var i januar i år på fest sammen med Ann-Mari og Bård og en haug andre. Verden er som kjent liten... ) Deretter ble det servert fiskesuppe om bord i båtene. Øystein (Øyvind?) var kokk. Jan Yngve dro til byen for å være med på russetreff, så han gikk glipp av moroa.

Før kveldens festmiddag var det fotografering av hele flokken, samt de enkelte familiene. Festmiddagen var en fest! Utmerket mat - og den som kjenner meg godt vet dermed at det var et utsøkt måltid. Jeg pleier å ha klare meninger om hva som er bra og dårlig mat. Dette var skikkelig tradisjonskost: svinestek med svor og (ordentlig) brunsaus. Me like! Før desserten ble det flere historier og flere bilder, og Ingrid fikk blomster og mange rørende godord. Og etter at kjefte-Mariann hadde hintet kraftig om bråkete barn, ble det faktisk mulig å høre hva som ble sagt. Til dessert var det en hel haug kaker. Dessverre klarte jeg bare å smake på 4 av dem. Min favoritt var en nøttebunn med krem og molter på, og en kake med masse nøtter på toppen. Jeg aner ikke hvem som hadde laget dem, med de var virkelig gode. Helena sender dessuten en hilsen til den som hadde laget bløtkaken med kiwi. Den var supergod, i følge henne.

For å bøte på mine kommentarer om bråkete barn, tilbrakte jeg resten av kvelden som ryddehjelp på kjøkkenet og håper jeg ble tilgitt... Jeg fikk imidlertid rapport om god stemning på dansegulvet utover kvelden og mye ros til Selmas barn og barnebarn som sto for de musikalske innslagene.

Søndagen avsluttet vi med felles lunsj/frokost. Selv benyttet jeg anledningen til å spise mer kake, mens andre valgte seg fiskesuppe.
En meget vellykka helg, og forholdsvis lite regn. Men du verden så utrolig godt det var å komme hjem og ta en skikkelig dusj. Eg er nok ikkje laga for campingliv. I alle fall ikkje meir enn to daga! Se bilder på Flickr

1 comment:

Anonymous said...

Ja, tenk at Peder og Kristine kunne lage så "bråkete" etterkommere! ;)

Kokken heter forresten Øystein Moe.

Koselig slektstreff ble d! :)