Search This Blog

Monday 11 August 2008

Ferien 2008: Nordland

Jeg lovet å skrive litt om ferien, og fant ut at jeg får ta litt om gangen. I kveld skriver jeg om Nordland. Etter en St. Hansaften på Langnes i strålende sol med grilling av pølser og pannekaker og anna godt, startet vi ferien 24. juni i gråvær og regn og ikke så veldig mange varmegrader. Det tok over to dager å kjøre til lettere skydekke. Første stopp var Hamarøy, nærmere bestemt Tranøy helt i nord. Vi hadde planlagt forholdsvis lite på forhånd, og tok en god del på sparket underveis. Første overnatting hadde vi imidlertid booket. Etter å ha surfet litt rundt på internett kom jeg over et lite hotell ved navn Edvardas Hus, og til tross for en litt høy pris (1850 for oss 4) bestemte vi oss for å slå til. Det gjorde vi rett i, for etter 19 dager på tur, var dette et av de aller beste stedene vi bodde på. Ren idyll. Jeg tør nesten ikke tenke på hva som hadde skjedd om været hadde vært bra. Da hadde vi kanskje blitt der resten av ferien!!! Maten var utsøkt, og servicen var personlig uten å være påtrengende. Hit må vi tilbake.

Som sagt, hadde vi ikke planlagt så veldig mye på forhånd. Jeg hadde bl.a. sendt ut en forespørsel per e-post til en campingplass sør i Nordland, men fikk aldri svar, så vi fant ut vi likegodt bare skulle kjøre så langt vi kom. Synes forresten det er underlig at såpass mange campingplasser ennå ikke har skaffet seg et skikkelig nettsted. Jeg planlegger som regel feriene våre ved hjelp av internett, så de som ikke har nettsteder får ikke meg som gjest! Og de som ikke gidder å svare på e-poster burde kanskje finne seg en annen bransje. Eller kanskje de ikke har bruk for kunder?

Dårlig planlegging gjorde imidlertid at vi strandet i Nesna på dag 2, da vi kom litt for seient til ferga. Neste gikk ikke før kl. 21 eller deromkring, så vi tok inn på campingplassen like ved. Hyttene holdt høy standard påsto gutten i resepsjonen. Ha! Der var ikke mye høy standard, spør du meg. En aldeles middelmådig hytte - riktignok med bad. Til den nette sum av 1200 for en natt. Uten frokost. Og vi måtte selv vaske før vi dro. En dårlig deal i mine øyne. So much for Nesna. Ikke et blivende sted. Grått og overskyet var det også. Så det så.

No comments: