Search This Blog

Saturday 11 January 2014

Tromsø Proms 2014

Har sett utallige Last night of the proms-konserter fra Royal Albert Hall. (Jeg har selvsagt sett dette på TV, og ikke live.) Jeg elsker det pompøse og storslåtte ved konserten og feststemningen i salen. Dette er rockekonserter for de som liker klassisk musikk, tenker jeg. Og oss andre, som liker litt klassisk:)

Jeg vet ikke hvor mange ganger Tromsø Proms har vært arrangert, men heretter skal jeg følge bedre med. Dette var mye morsommere enn en standard rockekonsert. (Muligens er det jeg som begynner å bli eldre ...) Foreslår at Buktafestivalen booker litt pomp and circumstance til sommeren!

For de som ikke helt vet hva dette med proms (forkortelse for promenade concerts) er for noe, er det kort fortalt en serie konserter med klassisk musikk. Til forskjell fra ordinære klassiske konserter er snippen betraktelig løsere her og både dirigent, orkester og publikum bidrar til høy partyfaktor. Det er også vanlig at mesteparten av publikum står. Akkurat dette kunne jeg klart meg foruten. Med lavt blodtrykk og dårlig rygg, samt høye hæler, ville jeg gitt mye for å kunne sette meg ned. Kulturhuset kunne med fordel ha beholdt flere stoler. Det er uansett bare de som står fremst som er mest ivrig med knebøy og hopping:)

På Kulturhuset i kveld fikk vi en rekke glansnumer for kor og orkester. Deltakere i år var for øvrig Ultima Thule, Samklang, Tromsø Sangforening m.fl., i tillegg til Tromsø Orkesterforening. Konfransier var (noe overraskende) Ingrid Evertsen. Et aldri så lite stilbrudd, vil jeg si, men jeg synes hun klarte seg godt.

Åpningen var Dies Irae fra Verdis Requiem. Deretter fikk vi blant annet Champagnegaloppen, mer Verdi, Ouverture fra Carmen, Kalinka og selvsagt glansnummeret, Elgars Pomp and Circumstance. (Land of hope and glory, vet du!)

Jeg har bare en eneste ting å klage på (foruten manglende stoler). Og det er valg av solist. Eller rettere sagt hennes repertoar. Helene Bøksle har en feiende flott stemme og vakre tenner (i følge Evertsen), men hun var bare helt malplassert med sin versjon av Tir na noir og Gje meg handa (de to sangene er jo nesten kliss like, dessuten!)og what not. Det ble platt og søvndyssende og energiløst, og ville passet bedre inn på grillfesten til Høyres pensjonistforening. I tillegg måtte vi lide oss gjennom pratinga hennes mellom sangene, som mest av alt minnet om morgenandakten på P1. Kontrasten til den storslåtte musikken til kor og orkester ble bare altfor stor. Jeg er klar over at 'svisker' gjerne hører med til The Proms, men da må man hente svisker fra eliteserien, ikke fra 8. divisjon.

Så altså - til neste år forventer jeg en solist med puls og trestjerners repertoar. Eller ingen solist i det hele tatt - jeg ville klart meg utmerket med bare kor og orkester de drøye 90 minuttene konserten varte.

1 comment:

Anonymous said...

Hadde gitt mye for å få sabotert sendinga slik at Tromsø Proms kom på britisk TV i stedet for the real thing.

Torgeir