Search This Blog

Monday 13 January 2014

TIFF 2014: The Rocket

Hurra! Det er tid for TIFF- Tromsø Internasjonale Filmfestival. En tid da til og med filmanalfabeter som meg ser filmer i fleng. Noen ganger tror jeg faktisk jeg ser flere filmer denne uka enn resten av året til sammen. I år har jeg valgt ut hele 8 filmer, stort sett fra Europa. Men før jeg kaster meg inn i nærmeste kinosal skal jeg si to ord om forretten: The Rocket.

Siden Universitetet i Tromsø er en av sponsorene/samarbeidspartnerne? til festivalen får vi som jobber her hvert år tilbud om gratisvisning av en av filmene. Dette er et svært popluært tilbud, så dersom du blunker (eller faktisk jobber) idet meldinga går ut til de ansatte kan du fort gå glipp av hele herligheten. Det er nemlig begrenset med plasser i kinosalen på Verdensteateret.

Årets film var altså The Rocket, en feelgood-film fra Laos laget av en australsk regissør (Kim Mourdant). I all min travelhet hadde jeg egentlig ikke rukket å lese noe om filmen før visninga, så visste ikke helt hva jeg skulle forvente. Jeg ble gleddelig overrasket. Det var en vakker historie om 10 år gamle Ahlo som på grunn av myter og overtro blir forbundet med ulykke. På sin vandring sammen med familien kommer de en dag til en landsby der det arrangeres en konkurranse om hvem som kan lage den beste raketten - og dermed få det til å regne ... Premien er selvsagt det som lokker, og for Ahlo er drømmen å skaffe familien et sted å bo. Skal ikke si hvordan det ender. Gå og se selv:)

No comments: