Search This Blog

Wednesday 15 January 2014

TIFF 2014: The Lunchbox

Jeg er ikke så veldig hekta på fjerne og eksotiske himmelstrøk, men India har alltid fascinert meg. Dagens film foregikk i Mumbai, og presenterte oss for en ordning som gjør meg flau over mine daglige to brødskiver med leverpostein som jeg kaller lunsj: sentralt i filmen står en budtjeneste som leverer lunsjbokser til ansatte i byen. Lunsjboksene er enten laget av den ansattes egen kone/familie eller levert av en lunsjbedrift/-restaurant.

Hovedpersonene er Sajaan og Ila. Sajaan er enkemann og ved en feil mottar han den utsøkte lunsjen Ila har tilberedt til sin ektemann for å prøve å fange hans interesse. (Ektemannen er selvsagt opptatt av helt andre saker enn hva slags lunsj kona lager til ham.)

Da Ila skjønner at alt ikke stemmer, legger hun en lapp i lunsjboksen, og får svar tilbake. Både Ila og Sajaan skjønner altså at lunsjboksen blir feillevert. De gjør imidlertid ingenting for å rette opp dette, men fortsetter i stedet sin sjarmerende brevveksling, hakket mer romantisk enn kommunikasjon via SMS/chat:) De utvikler på kort tid en slags vennskap, kanskje på grensen til en romanse, selv om de aldri har truffet hverandre.

Lun humor og flinke skuespillere, samt en god historie blir tilsammen en sikker vinner. Skulle nok ønsket meg en enda tydeligere happy ending, men man kan jo ikke få alt her i verden! Men jeg ønsker meg altså en slik lunsj levert til jobb hver dag. Kan noen ordne det?

No comments: