Search This Blog

Wednesday 16 December 2009

Underlig jul

Bibliotekansatte er slett ikke bare interessert i bøker. Noen er interessert i mat, andre i musikk, det finnes til og med bibliotekansatte som er interessert i idrett. Og så har vi noen som er interessert i drikke. Øl for eksempel. Men ikke jeg. Jeg skjønner meg omtrent like mye på øl som på mikroøkonomi. Analfabet med andre ord. Men jeg henger med og drikker det jeg får beskjed om.

Morsomt og underlig var det derfor at jeg ble invitert med på en eksklusiv liten sammenkomst her om dagen. Tema for sammenkomsten: foreta en komparativ analyse av 4 årganger Underlig jul fra bryggeriet Nøgne Ø. Det hele foregikk svært vitenskapelig: Et glass for hver årgang og smak i vei. Første smaksprøve var årgang 2006, utgått på dato var den faktisk også. Men full av jul og hint av nellik og ingefær og kanskje en dæsj pepperkake. 2007 var mer ordinær, smaken var mindre rund, men likevel ok. 2008 var egentlig ikke så veldig annerledes enn forrige, men smakte en anelse kjemisk. 2009 derimot skilte seg ut ved en distinkt såpesmak. Direkte vond var bedømmelsen fra en annen kollega som også var innvilget status som ølanalytiker for kvelden.

Det store spørsmålet er selvsagt om hele smaksopplevelsen var en illusjon skapt av ønsket om å ha en smaksopplevelse. Eller at den gode stemninga og det hyggelige selskapet ubevisst snek seg inn i hjernen min og førte til at jeg kunne skille en ølårgang fra en annen. Eller om den vellagrede 2006-årgangen rett og slett var best? Jeg er fortsatt analfabet på ølfronten og trenger nok å bli invitert med på flere slike analytiske tester av ulike brygg før jeg kan begynne å late som om jeg vet hva jeg snakker om. (Den siste setninga var et godt skjult hint om at jeg gjerne stiller opp på flere slike arrangement. Tok dere den?)

No comments: