Search This Blog

Thursday 17 December 2009

Ingen er perfekt

Jeg elsker jula. Bare sånn at ingen skal misforstå. Jeg kan ikke fordra snø og vinter og kulde og mørketid. Men jula liker jeg altså. Jeg liker å spise god mat, jeg liker å kunne sove lenge hver eneste dag, jeg liker duften av gran i stua og jule-te og røkelse og jeg pøser på med julemusikk fra tidlig i desember. Uten tvil er jula min favoritthøytid. (Jula er vel egentlig de flestes favoritthøytid, ettersom konkurransen ikke er spesielt stor når det gjelder høytider her i landet.)

Men når man er en suksess – som jula er i mine øyne – er det nærmest uunngåelig at man ikke blir gått nærmere etter i sømmene. Som med kjendisene leter vi etter feil og mangler, noe som kan vippe jula ned fra sin høye hest. Klarer vi det? Nei, selvsagt ikke!!!

Men! Man kan ikke overse at det finnes visse detaljer man kanskje ikke trenger for å feire en frydefull jul. Her er min lille liste – i tilfeldig rekkefølge: (Og tro meg, jeg har jobbet hardt for å klare å gruble fram hele 10 punkter!)

1. Lutefisk. Her hører jeg allerede i skrivende stund en storm av protester. Men sannheten er at jeg aldri har lært å spise lutefisk, og dermed aldri har helt klart å komme i julestemning av denne retten. (Nå skal det sies at min smak ikke er spesielt voksen – jeg liker verken kaffe eller fiskelever eller blåmuggost.)

2. Plumpudding. So what, tenker du kanskje. Plumpuddingtradisjonen er ikke spesielt framtredende i Norge. Men for meg, som er anglofil på min hals, synes det et lite nederlag at denne mye omtalte og tradisjonsrike engelske desserten er såpass skuffende. Klissete, rar konsistens, med en smak av rå krydderkake? Nei takk.

3. Chris Rea. Stakkars Chris Rea fortjener ikke å bli uthengt sånn helt alene. Med seg på lasset har han både Mariah Carey, Sissel Kyrkjebø, og en hel rekke andre fløtesangere. Det er bare det at når jeg hører ”Driving home for Christmas” blir jeg litt sånn småirritert hver gang. Og jeg skjønner ikke hvorfor denne sangen spilles så mye på radio, når det finnes så mye genial julemusikk der ute. (Og til Chris Reas forsvar har jeg faktisk likt en av hans sanger en gang i tida, så dette er ingen personlig hets av denne artisten.)

4. Goro. Julekaker er godt. Og alle julekaker i vår familie har et kort liv. Ingen overlever særlig langt ut i januar. Men goro skjønner jeg ikke. Bortsett fra at de er dekorative. Det kan være at goro deler skjebne med lutefisken i mitt liv, ettersom heller ikke goro har vært en del av mine juletradisjoner de siste 40 årene.

5. Familiebesøk. OK. Her skal jeg trå varsomt. Jo mere vi er sammen osv. Men sannheten er at noen gode ting kan man faktisk få for mye av. Faktisk er det ingenting som er så trivelig som en rolig romjulsdag hjemme, der man bare kan nyte å være til sammen med resten av husholdet. Men dette burde jeg antakelig ikke si høyt. Og jeg kan altså ikke tenke meg jul uten å hilse på besteforeldre, foreldre og svigers. Men alt med måte. (Dette punktet bør kanskje sensureres vekk….)

6. Overdreven bruk av blinkende julelys i grelle farger og annen harry julepynt. Sorry, det er elitisten i meg som slår til. Jeg synes det er stygt. Har ingen andre gode grunner. Er ikke særlig estetisk anlagt selv, så who am I to speak.

7. Julenisser. Noe sier meg at jeg bør slutte å skrive snart, ellers kommer jeg til å slakte hele jula. Jeg liker nisser i moderat omfang, så lenge de ikke inneholder et menneske bak maska. Jeg blir litt uvel med tanken på at voksne mennesker kler seg ut som julenisser. Har klart å holde heimen fri for nissebesøk og dermed fratatt mine barn den glede det visstnok er å møte selveste nissen. Men de har forhåpentligvis ikke tatt varig skade. Nisser bør være i plast eller tre, eller aller helst sjokolade. Dermed basta.

8. Fiken og dadler. Tørkede sådan. Mange jeg kjenner elsker dette og mener at det blir ikke jul i huset uten. Jeg synes tørket fiken er oppskrytt og får ikke helt den ekstatiske opplevelsen av dem. Men andre ord – ingen daddelsk jul hos meg.

9. Adventskalender for voksne på TV: ærlig talt! ”Nissene på låven” og ”The Julekalender” er to skrekkens eksempler på ”underholdning” som jeg ikke finner verken morsom eller julete. Gi meg Jul i Skomakergata any day.

10. Folk som klager over alt det de ikke liker med jula. Slutt med det! Slutt å irritere dere over at julemarsipanen er til salgs i september eller at butikkene pynter til jul for tidlig. Det er jo bare hyggelig. (Den første marsipanpølsa er for øvrig alltid den beste.) Slutt å irritere dere over at radioen bare spiller tåpelige juleslagere (som for eksempel ”Driving home for Christmas”) eller at julekakene er tørre. Når sant skal sies betyr det faktisk ingenting. Om jeg måtte tilbringe julaften sammen med alle slektninger i mils omkrets, med lutefisk til middag og plumpudding og tørkede dadler til dessert, akkompagnert av Sissel Kyrkjebø og Julenissen, uten mulighet til å se Tre nøtter til Askepott på TV før middag ville jeg likevel være fornøyd. Tror jeg. Håper jeg. For Julestemningen min får de aldri!

No comments: