Search This Blog

Saturday 13 August 2022

Rakettnatt 2022: En guide til uvitende eldre popelskere

Det nærmer seg festivaltid igjen, og mens man lurer på om regnet kommer til å vare ut hele august, kan man likegodt sette seg ned og høre på musikk. Før jeg skriver noe mer vil jeg benytte anledningen til å avsløre at undertegnede var russ i 1988 og dermed ikke akkurat er i målgruppa for Ballinciaga & co. Bare så det er sagt, lissom! For Rakettnatt er popens svar på Buktafestivalen og et absolutt viktig og kjærkomment tilskudd til festival-Tromsø! På samme måte som mye av musikken på Buktafestivalen er litt for rocka for meg (men ikke så mye som jeg pleier å tro!), er mye av musikken på Rakettnatt for «ung» og popete for meg (men ikke så mye som jeg tror!). Det morsomme med begge festivalene er at de viser fram nye og (for meg) ukjente band. I år er det for eksempel 8-10 band på Rakettnattprogrammet jeg absolutt ikke har noe forhold til. Men akkurat det er det jo lett å gjøre noe med.

Som vanlig er det viktig å ha en plan, som man kan følge – eller la være! Vi starter med fredag!

Showet starter med svenske Victor Leksell, tidligere Idol-deltaker. «Har du virkelig aldri hørt «Svag»», sier ungene himmelfallen når jeg tilstår å ikke har hørt unge Leksell før. Ikke min kopp te, men sikkert artig for ungan!

Så får man valget mellom Synne Vo og Emil Karlsen. Enkelt valg for min del – det blir Karlsen, Tromsøartist og vokalist i Resirkulert. Samisk pop som jeg liker ganske godt!

Danske Mew er neste ut. De spilte på Bukta rundt 2010, mens hitene fra 2005-plata And the Glass Handed Kites ennå var sånn passelig ferske i folks kortvarige musikkhukommelse. De funket ikke helt på Bukta, så jeg er spent på hvordan de slår an en kald augustfredag i Tromsø, der publikum antakelig ennå er opptatt av å drikke og prate med kompisene i stedet for å høre på musikken. For musikken er ganske bra. Egentlig.

Så må man velge mellom Emma Steinbakken (som jeg faktisk har hørt om) og Brenn (helt ukjent for meg). Her vingler jeg litt. Steinbakken spiller streit pop i Dagny-land, men med en noe bedre stemme. Brenn er mer rockete med en duft av Raga Rockers. Kanskje litt av begge?

Cezinando har spilt på Rakettnatt for ikke alt for lenge siden, og det var ganske bra. «Sitter ikke han i fengsel?», var ungenes kommentar. Tydeligvis ikke. Eller kanskje det er samfunnsstraff å spille konserter i Nord-Norge?

Så kommer kveldens kanskje vanskeligste valg. To ukjente artister, som begge ha en viss appell for meg. Metteson spiller reinhekla pop, Ash Olsen rap. I utgangspunktet vil jeg alltid velge pop foran rap, men de få sangene jeg har hørt med Ash Olsen er bare så fengende at jeg helt klart velger henne. Hør på «Kitkat» om du lurer på hvorfor!

Sigrid avslutter fredagskvelden og trenger ingen nærmere introduksjon. Hun har en rekke fengende slagere med seg i sekken, og selv om noen av sangene er noe anonyme, er det de glitrende hitene og sceneenergien som dominerer. «Risk of getting hurt» og «A driver saved my night» fra sisteplata er to favoritter!

Lørdag starter lokalt med Violet Road. Litt sånn koselig harry-rock med snev av store helter som Kent og U2, blant anna. Jeg liker dem og tror de klarer å få fres i festivalområdet med sitt gode publikumstekke. (Og når det gjelder fotball-låter synes jeg «9000 byen» (savner en bindestrek i den tittelen!) er absolutt hørbar!)

Så kommer to unge damer jeg heller ikke har hørt om før. Hannah Storm har hele 3 sanger ute på Spotify, så det er vanskelig å bedømme helt hvordan hun vil stå seg på en konsertscene, men hun høres litt mer interessant ut enn Torine, så da blir det Kulturhuset på meg. Storms siste singel, «Moving on» har noe Adele over seg, så man kan jo håpe på en bra musikkopplevelse.

Astrid S kom i samme bølge som Sigrid, og har også klart seg ganske bra på hitlistene. Hennes Røyksopp-singel, «Breathe», er jo bare strålende! (Må ikke forveksles med Astrid S’s egen sang «Breathe».) «Marilyn Monroe» er også en utmerket sang! Plata Leave it beautiful er full av gode poplåter, så dette burde bli en bra konsert! (Og det store spørsmålet er selvsagt: Får vi se henne på scenen sammen med Røyksopp?)

Neste valg er mellom heavyrock (Heave Blood and Die) og rap – og da blir det Undergrunn på meg. «Italia» er jo en meget radiovennlig poprap-sang, som faller i smak hos både ung og gammel!

Så kommer de gamle heltene Tungtvann. Siden jeg ikke skal påstå å være noen hip hop-kjenner kom de ikke inn i mine spillelister før lenge etter at de hadde sluttet å gi ut musikk. (Sånn er det å være gammel og treg i oppfattelsen!) Tror dette blir en fabelaktig konsert!

Ballinciaga er ifølge min datter festivalens høydepunkt. Selv er jeg ikke helt der og synes det minner om tannløs russemusikk, og kommer nok til å velge rap fra Oter i stedet. Oter har jeg selvsagt aldri hørt om, til tross for at han er fra Tromsø og har holdt på en god stund. Er det lov å si at han kanskje er inspirert av Tungtvann? «Peaky» også har en klar homage til Grandmaster Flash, som kanskje sier litt om inspirasjonskildene hans.

Røyksopp, derimot! Her snakker vi om høydepunkt! Kjøpte billett med en gang denne bookingen ble lansert. Har vært på omtrent alle konsertene de har spilt i Tromsø etter Melody A.M. og alle har vært ypperlige bevis på at elektronika og live-show passer som hånd i hanske om man bare er gode nok. Og det er alltid Røyksopp. Så langt, i alle fall. Regner ikke med at de har med seg Alison Goldfrapp til Tromsø, men «Impossible» blir nok likevel en av sangene vi hører på Stortorget lørdag 27. august. En av mine all-time-favoritter, «Vision one», pleier de dessverre ikke å spille! Regner med at dette blir årets konserthøydepunkt!

Så da er det bare å ruste seg mot regn og kulde, og høre på masse Rakett-musikk (spilleliste på Spotify) de neste to ukene. Festival i Tromsø er uansett alltid gøy! Har bare en innstendig bønn til arrangørene om at de ikke har overlapp mellom konsertene slik de alltid har hatt tidligere. Bukta klarer dette helt fint, så det burde ikke være nødvendig å starte en konsert før den/de forrige er ferdige. Forrige Rakettnatt kan jeg huske at jeg flere ganger måtte velge mellom avslutningen på en artist, eller åpningen på en annen.

Vi ses på Stortorget fredag 26. august!

No comments: