Search This Blog

Tuesday 19 July 2022

Buktafestivalen 2022: En bruksanvisning

 

Enkelte ting vet man om årets festival allerede nå. Man vet man kommer til å stille i x-antall lag ull, toppet med vind- og vanntett yttertøy. Man vet det blir kaldt. Man vet fordi man har vært der før og overlevd! Derfor tar man med sekk med enda flere varme klær. Og våtservietter og dopapir. Sånn for sikkerhets skyld.

Det man også vet er at det blir trivelig og at man kommer til å treffe folk man ikke har sett siden forrige Buktafestival. Nytt av året er jo imidlertid at det er 3 år siden sist! Og det er lenge å være musikkfestivalfri! Så håper man i tillegg på mindre regn enn fryktet og at maten er god.

Programmet i år er ikke akkurat noe å hoppe i taket av! Som vanlig er det en rekke A4-rockeband med en slagside mot den mer hardtslående typen. Mye høres likt ut (tenk Turboneger!), og mye er forglemmelig. Men her er nye bekjentskaper og unge band og opptil flere kvinnestemmer (bare det er jo en Bukta-bragd!). Og som oftest blir man positivt overraska over noen og skuffet over andre. Det er det som gjør festival så musikalsk morosamt.

Siden jeg er en listemaker og liker å planlegge har jeg selvsagt gjort grundig research før festivalen blåses i gang for å legge en snedig plan for å få med meg det meste av det beste. Og litt til. (Selv om jeg vet at jeg ikke kommer til å følge planen til punkt og prikke!)

Så her er den – min forhåndsplan for årets Bukta:

Torsdag:

17.00: Bigbang. Pliktoppfyllende som jeg er stiller jeg selvsagt opp i tide til å få med åpninga, selv om jeg ikke er noen stor fan. Men de nyeste låtene til Bigbang er faktisk ikke så ille. Og så synes jeg det er artig at Bigbang og Fieh faktisk har en del likheter. «Bells» kunne for eksempel vært en Fieh-sang!

18.30: A Million Pineapples (P). Sist jeg hørte dem gjorde de en meget sjarmerende konsert på Little Henrik. Satser på at de er enda bedre nå!

19.00: Fieh. Jeg liker Fieh! Har hørt mye på de to albumene deres og synes det er strålende at Bukta har booket et såpass lite heavyrockliknende band!

20.25: Her blir det vanskelig! The Shivas (P) med psykedelisk rock eller Pil & Bue (LH) med svulstig heavyrock? Hvem vet? Ingen av dem er noe jeg typisk ville lyttet til på fritida, men begge appellerer til meg på et eller annet mystisk vis. Tenker det blir The Shivas, men alt kan skje!

21.30: The Hives. Klarer ikke helt å få grepet om The Hives. De høres kliss lik mange andre band og har ikke funnet ut hva som gjør dem så bra som folk vil ha det til. Men gir dem nok en sjanse!

 

Fredag:

17.00: Halvdan Sivertsen. Altså, dette må da være den modigste bookinga til Bukta noensinne. Tenkte det samme om Åge Aleksandersen for noen år siden, men dette tar kaka. (Åge-konserten var forresten veldig bra!) Anyway – Halfdan er kos!

18.15: Frøkedal & Familien (P). Lett valg. Finfin visepop danker lett ut kvinnelig brølerock!

19.0: Death by Unga Bunga. Kult navn. Og var de ikke betre før? Har aldri sett dem live, så håper på bra show! Straight hardrock ‘n’ roll!

20.00: Lüt (P) eller Carson McHone (LH). Her var min opprinnelige plan helt klart å velge McHones countrypop foran Lüts semi-meldodiske brølerock. Men mens jeg har lyttet til spillelista (se nederst) har jeg egentlig fått litt sansen for Lüt også! (Bortsett fra teit navn – Lut er virkelig bedre!). Her blir det opptil liveshowet til McHone om jeg blir værende, eller også prøver å få med meg litt av Lüt.

20.50: Turnstile. «Ikke så ille heavyrock» er min umiddelbare kommentar, så dette kan jo bli bra! (Sa hun faktisk helt uironisk!)

21.50: The Blinders (P). Engelske band på Bukta pleier alltid å være bra. Nesten. Som så mange andre band i verden, var dette et nytt bekjentskap for meg. Lovende! MEN – jeg synes Fangst (LH) også er litt sjarmerende. Den som bare hadde vært 2 personer!

22.45: Dagny. Som den eneste i universet sliter jeg litt med Dagny. Stemmen hennes høres i mine ører hard og anstrengt ut. Men det er det middelmådige låtmaterialet jeg sliter mest med. Det er ingenting ved låtene hennes som gjør at jeg tenker ‘dette er en Dagny-låt’. (Men jeg liker «Bye Bye Baby», så kanskje det er håp for henne også en vakker dag!)

 

Lørdag:

17.30: Senjahopen. Litt av en jobb å starte lørdagsprogrammet. Har ikke mange minner fra tidligere konserter med Senjahopen. Så enten har jeg aldri hørt dem eller så har de ikke gjort inntrykk. Men tror jo det blir trivelig!

18.20: Daniel Romano (P). Countryfolkpoprock vinner lett over brølerock. Er ikke min favorittstemme i verden, men liker musikken og håper på å god scenetilstedeværelse og publikumskontakt!

19.10: Graveyard. God gammeldags bluesrock. Høres ut som sånn musikk man likte på Finnsnes på 80-tallet. Kan bli kjedelig. Kan bli noe helt annet. Jeg misliker det ikke!

20.00: Team me (P). Men kunne altså (nesten) like gjerne hørt på Vilde Bye (LH). Her skulle programmakerne tenkt seg om. De burde ikke sette opp to ikke-heavyrockere samtidig. Mange skulle nok vært på begge disse!

20.50: Idles. Det er ikke gull alt som er britisk heller. Idles er i samme kategori som Hives. Kommer ikke inn under huden på bandet, som for meg framstår som noe ordinært. Men kanskje det går et lys opp for meg akkurat denne lørdagen! («MTT 420 RR» er for eksempel en kul låt, så kanskje jeg bare er litt treig!)

21.45: Juryen har ikke bestemt seg, men sannsynligvis går jeg for Hudkreft (LH), til tross for det teite navnet. Hudkreft (sykdommen, altså) er ikke spesielt punk! (Hva er det med band? Av alle fabelaktige bandnavn velger noen helt feil! Om noen nystarta band er i tvil om bandnavnet er bra, kan de godt ta kontakt med undertegnede. Jeg gir gode råd helt gratis!)

22.30: Dum Dum Boys. Som den eneste i universet er jeg heller ikke en spesielt stor fan av DDB. Var det heller ikke på 80-tallet. Men de lager forhåpentligvis party. Hvis ikke kan man alltids dra hjem tidlig og tine seg langsomt opp. Men det er jo bare slikt feiginger gjør … !

Min spilleliste på Spotify: Bukta 2022

P = Paradisbukta

LH = Little Henrik

Der ingenting er oppgitt er det hovedscenen som gjelder.

No comments: