Search This Blog

Saturday 17 August 2013

Mat med stjerner

San Sebastian i Nord-Spania er kjent for minst en ting: høy tetthet av Michelinstjernerestauranter! Da blir man jo fristet til å prøve. Og når man først sitter der holder det jo ikke med en eller to eller tre retter. Det blir gjerne 8. Vi klarte å få bord på to av de bestjernede spisestedene: Arzak og Akelare. Bordbestilling på forhånd er som regel nødvendig, men man kan ha flaks å få bord på dagen. Saærlig til lunsj.

Arzak:
Arzak ligger i et ganske anonymt utkantstrøk av San Sebastian. Vi tok taxi - det virket litt for langt å gå. Servicen var ypperlig fra start til slutt. Både Arzak himself og datteren Elena tok seg en tur i lokalet og hilste på gjestene. Kelnerne var hyggelige og oppmerksomme og det virket ikke som noe problem at vår 11-åring ikke var spesielt imponert over menyen de hadde å tilby. De fikset en enkel pastarett til forrett og biff med chips til hovedrett - uten skummelt tilbehør.

Vi andre tre valgte en 8-retters tasting menu. Det hele startet med en liten oppvarmer i form av et brett med 5 små smaksbomber. Jeg er ikke sikker på hva det var alt sammen, men jeg kan for eksempel nevne sardin med jordbær, chorizo med tonic, rød torsk (?) og en eller annen bringebærsak. Små munnfuller som får oss til å ønske mer mat umiddelbart!

Så kom rettene på rekke og rad. Foies gras (tør ikke krangle med kelnerne om dyrevern på slike steder, særlig ikke når jeg ikke snakker språket!), hummer, egg og grønnsaker i de mest fantasifulle fasonger og kombinasjoner. Foies gras er og blir noe jeg fint klarer med uten, by the way.

Første hovedrett var breiflabb, servert i en merkelig og veldig grønn 'boble'. Smaken var ypperlig. Deretter fikk vi skogsdue med sitrussaus. Også denne nydelig. På dette tidspunktet begynte jeg å blir skikkelig mett, så jeg var meget glad for at vi nærmet oss slutten på måltidet:)

Dessertene var et eventyr i seg selv, og hovedgrunnen til at jeg gjerne drar tilbake:) De var rett og slett helt himmelske. Vi fikk forskjellige desserter alle sammen. Av en eller annen grunn traff de perfekt med det de satte foran meg. (Enten har jeg typisk smak for en kvinne i 40-åra, eller så ses det på meg at jeg foretrekker fruktdesserter foran sjokolade. Høydepunktet var forøvrig en sjokoladekule fylt med pasjonsfruktsaus. Ganske enkelt genialt. Jeg tror vi tilsammen fikk 8 desserter (altså 2 hver), alle like fantastiske. Og når alt det var fortært fikk vi sannelig et brett med petit fours - små kaker/konfektbiter - for å toppe det hele.

Er det dyrt å besøke en 3-stjerners Michelin-restaurant i Spania? For oss nordmenn vil jeg si at prisen slett ikke var avskrekkende. Vi betalte 785 Euro for 3 åtterettere, samt 11-åringens noe enklere mat. Det skulle bli 1500 kr per snute. Inkludert vin. Det kan man lett unne seg en gang i blant. Om ikke akkurat hver uke:)

Akelare:
Akelare ligger langt unna sentrum av San Sebastian, og man er avhengig av bil/taxi for å komme seg dit. Restauranten ligger på en høyde med fantastisk utsikt over havet. Vi fikk bord til lunsj, og var heldige og fikk et vindusbord. Vår opprinnelige plan var å ta en enkel tre-retters lunsj, men da vi så menyen klarte vi ikke å la være å velge 8-retteren:) 11-åringen var fortsatt ikke blitt fan av spansk "rar" mat, og fikk lagt inn en spesialbestilling på pasta. 15-åringen og jeg valgte samme meny (Aranori), mens min mann valgte en annen (classics of Akelare). Dermed fikk vi smakt på litt av hvert.

De tre forrettene besto blant annet av kongereker, en eller annen form for blekksprut og en morsom pastarett der pastaen så ut som carpaccio. Maten både her og på Akelare, og Tickets (i Barceona) var ikke bare utsøkt, men også preget av stor fantasi og eksperimentering med smaker, former og uvanlige kombinasjoner av ulike ingredienser. Dette gjør måltidet mer enn noe annet til en opplevelse i seg selv. Som å sende smaksløkene på en kunstutstilling.

De to hovedrettene besto av fisk i forskjellige varianter (husker faktisk ikke helt) og pattegris. Helt perfekt! Vet ikke om det var fodi mengden mat var litt mindre enn på Arzak, eller at jeg var mer sulten, men 8 retter gikk lett som bare det. Dessertene var absolutt fabelaktige her også. Den ene inkluderte kokosis-skum. Den andre skulle forestille ferskenskall, men var laget av noe helt annet. Noe jeg rett og slett ikke skjønte før jeg smakte:)

Prisen var litt lavere her enn på Arzak, samt at vi naturlig nok drakk mindre vin enn vil ville gjort på kvelden. Tilsammen kom regninga på 630 Euro, inkludert 6 glass vin. Det var det absolutt verdt. Lokalet var lyst og luftig og servicen ypperlig. Det var ikke fullt da vi spiste, så det er nok absolutt muligheter for de som får akutt behov for å spise 3-stjerners mat:) Vi la også merke til at det var flere barnefamilier, både her og på Arzak, noe jeg ser på som positivt. Det skal dog sies at alle barna satt i ro gjennom HELE måltidet og ingen drev og sprang mellom bordene slik vi dessverre ofte opplever i Norge.

Når maten er av et slikt kaliber som vi opplevde her i San Sebastian har jeg ingen skrupler med å betale en hel masse for et godt måltid. Jeg ofrer heller et par nye sko eller en ny bukse eller to. Livet er for kort til å ikke unne seg slike øyeblikk av nytelse:)


No comments: