Search This Blog

Wednesday 15 July 2015

Fordomsfull gammel popdame lager en plan for Bukta 2015

For noen år siden gjorde jeg skikkelig forarbeid før Buktafestivalen og laget en plan. Det tenkte jeg å gjenta i år. (Planen ble selvsagt ikke fulgt, da jeg, fornuftig som jeg er, heller lot meg rive med av vær og føreforhold og altfor enkelt lot meg overtale til å se på heavymetal når jeg burde valgt pop.)

Her er altså min forhåndsomtale av konsertene, basert utelukkende på synsing og mine musikalske fordommer, (særlig mot alt som ikke er pop!):

Torsdag 16. juli:
17:00: Danko Jones
Ettersom det ikke er noe annet som foregår så tidlig regner jeg med at jeg kommer til å innfinne meg i Telegrafbukta en eller annen gang mens dette bandet spiller. Har sett dem før. De appellerer ikke til meg og spiller kjedelig, hardtslående, fortgitar rock 'n' roll.
18:30: Brutus eller Heave Blood & Die?
Heavyrockblues eller ungdommelig angststøy? Jeg velger meg Brutus i Paradisbukta:)
19:25: Onkl P & de fjerne slektningene.
Kveldens eneste sikre. Kan jeg navnet på noen av låtene? Nope - så gammel er jeg! Men etter 30 år med mainstream rap i media har jeg omsider begynt å venne meg til denne sjangeren. Dessuten er det ikke heavyrock:)
20:40: Hurula eller The Graveltones?
Svensk poprock eller britisk bluesrock? Denne er vanskelig ettersom jeg er programmert til å like alt britisk. Og jeg liker faktisk et snev av Graveltones sin musikk. Men her og nå velger jeg meg Hurula.
21:30: Dream Theater
Har slett ikke hørt om disse, så da regner jeg med at jeg ikke liker det:) Høres veldig prog og 70-tallsmetall ut i mine ører. Klarer de å holde min oppmerksomhet med dette? Gleder meg til å finne det ut. Tror jeg.

Fredag 17. juli:
17:00: Daniel Norgren
Ofret Norgren sist han spilte på Bukta, og angret på det. Skal ikke gjøre samme feil i år. Svensk visepoprock. Faren er at det kan bli for rolig. Men antakelig ikke.
18:00: Baby in Vain eller Wedge?
Heaevyrockdamer fra Danmark eller tysk zeppelinsk heavyrock? Enten pause eller Baby in Vain.
18:45: The Growlers
Disse høres ikke så ille ut - litt rootsrock'n'roll-aktig. Kan bli morsomt.
19:45: Dienamic eller Fru Pedersen?
Ingen frister egentlig, men Dienamic blir nok for tungt for meg. Kanskje. Velger Fru Pedersen. Kanskje.
20:30: Temples
Kveldens sikre! Og endelig et band jeg både har hørt om og liker og i popsjangeren! Jeg kåret 2014-plata Sun Structures til fjorårets 13. beste plate. Gleder meg og håper de leverer live også.
21.40: Vederkast eller Hypnos?
Heavyrock eller heavyrock? Satser på Hypnos - de høres litt sånn 70-tallsgammeldags ut. Eller kanskje tørrfisk?
22:30: Rival Sons
Nok et ukjent band i min verden. Altså må det være heavyrock:) Høres Zeppelin ut. Og det liker man jo. Kanskje dette blir bra:)

Lørdag 18. juli:
17:00: Jonathan Wilson
Ganske så fin hippievisepoprock med referanser til både det ene og det andre, og ikke minst Dylan. Utfordringen hans er selvsagt å unngå å gjøre konserten for stille og rolig.
18:30: The Northern Belle eller Torgeir Waldemar?
Hmm  ... disse to befinner seg i samme sjanger. Skulle ønske man ikke satte opp to liknende artister samtidig. Dette blir nesten umulig. I skrivende stund tenker jeg at det blir Northern Belle. Eller kanskje man må få med seg litt av hver.
19:15: Chuck Prophet & The Mission Express
Amerikansk gitarrock. Fint, men kan bli litt kjedelig i lengden. Forhåpentligvis ikke:)
20:10: Hjortene eller Vidunder?
Dansk heavyrock eller svensk heavyrock? Holder en knapp på Vidunder, men kanskje det blir dokø i stedet:)
20:55: Refused
Mer svensk heavyrock, denne gang av brøletypen. Holder kanskje ut. Eller ikke. Litt fisk og potet, kanskje?
21:50:
Changeling eller The Devil & The Almighty Blues?
Lokal heavyrock eller nasjonal heavybluesrock? Velger The Devil. Er det bare meg, eller er det en slags 70-tallsfeeling på årets festival?
22:35: The Wombats
Hurra, endelig litt lørdagspop! Og britisk! (ALT for lite britisk pop på på Bukta!!! Kan aldri bli nok, egentlig!) Sikker vinner:)

Og så går man hjem og har forhåpentligvis ikke pådratt seg frostskader og forhåpentligvis truffet mange hyggelige mennesker:)

PS: Om du er en skikkelig musikkkjenner fnyser du nå av min lite nyanserte sjangerinndeling. Men i min verden er altså popbegrepet meget vidt. Det samme er heavyrockbegrepet:)




No comments: