Search This Blog

Monday 24 June 2013

Books 2013: Ild

Der finnes søndager helt uten mål og mening. Søndager uten avtaler eller plikter eller utflukter eller andre aktiviteter. Slike søndager elsker jeg. En slik søndag dukket opp nå i juni. Grå og kjedelig og aldeles vidunderlig perfekt til å tilbringe i sofaen med en ukomplisert bok. Valget falt på en ekte papirbok - riktignok ikke helt tilpasset mitt alderssegment, men hva gjør vel det? Ild er en ungdomsbok skrevet av svenske Mats Strandberg og Sara B. Elfgren, og er del 2 i Engelsfors-trilogien. Jeg har ikke lest del 1 og kommer sikkert ikke til å lese del 3 heller, men det gjør absolutt ingenting. Boka havnet i hus fordi jeg på mine eldre dager er blitt enda mer glemsom enn tidligere, og til stadighet glemmer å avbestille bøker fra Bokklubben. (Skal melde meg ut snart...) Anyway, jeg kastet meg ut i et univers med utvalgte hekser og demoner og what not og la ikke fra meg boka før jeg var kommet til side 634. Da var det også slutt.

Handlinga går i korte trekk ut på at en gjeng ungdommer er "utvalgt" på grunn av sine magiske ferdigheter og sammen skal de redde Engelfors (og resten av verden?) fra undergangen som demonene planlegger. Jeg skjønner at dette ikke høres spesielt interessant ut, men historien har driv, er underholdende og blir aldri platt og forutsigbar - selv for en voksen, seriøs dame som meg:) Jeg mistenker riktignok forfatterne for å være inspirert av både Harry Potter og andre helter, men det er på ingen måte en billig kopi. På samme måte som Rowling, klarer også disse forfatterne å flette sammen et "troverdig" samfunn av virkelighet og magi.

Neste prosjekt er å overtale 11-åringen til å lese den. Kan trygt anbefale den til barn og unge med sans for magi og spenning! Er du usikker på om dette er noe for ditt barn, kan du jo sette av en søndag og lese den selv først! Du kommer ikke til å angre! (Trur eg ...)


Strandberg, Mats og Sara B. Elfgren (2012): Ild. Oslo: Gyldendal.

No comments: