Search This Blog

Tuesday 3 April 2012

Hagen i mars

Hei - hva er de hvite fillene som henger fast i treet der borte? Har det snødd? Ah - blomster! Store hvite blomster på et tre. Hva mer trenger man i livet sitt? I hele mars har våren gledet min nordnorske vintersjel. Det lyser i gult over hele York. Påskeliljene skinner overalt, og er et fantastisk skue rundt bymuren. Det er også de som dominerer i hagen for tiden. Snøklokkene er helt borte nå. Men en og annen svibel og en håndfull tulipaner har også dukket opp. Stemorsblomstene som hang litt med nebbet under det verste snøfallet i februar har tilsynelatende overlevd helt fint og ser ikke ut til å ha fått varige men.


Hagen i mars!


Tre med hvite blomster! Vet ikke hva det heter:)

Påskeliljer:)



Epletre og påskeliljer!
 

Skulle gjerne fortalt om flere blomster, men jeg vet ærlig talt ikke navnet på resten:) En eller annen busk er for eksempel full av knopper og røde blomster, men jeg aner ikke hva den heter. Noen fra lesesirkelen min mener det er en camellia og de har sikkert rett:) Jeg går bare rundt her og nyter snømangelen og solskinnet. Ja, for den grå og regntunge våren er visst utsatt. Så langt har det vært tørt og varmt og mye sol - til mars å være. "Mot normalt" sier de innfødte. Og jeg kan ikke annet enn å være svært fornøyd med tingenes tilstand. Hvordan jeg skal takle overgangen til Tromsø får jeg tenke på senere:) Når termometeret viser 18 varmegrader, sola skinner og fuglene kvitrer frenetisk kan man ikke annet enn å sette seg ned og lytte til humlesurr og varmluftsballongene som suser forbi.
 
                 
Noen svibler dukket plutselig opp og står der og dufter for seg selv:)



Røde blomster. Kammelia?


Endelig en plante jeg kjenner godt - rabarbra!


Ytterst i hagen vår har det engang vært en ganske stor grønnsakshage, men denne har visstnok ligget brakk noen år. I et inspirert øyeblikk tok jeg spaden fatt og grov fram et lite område som skal få selskap av salat og sukkererter og reddik og andre kjappvokste saker. Så får vi se om noe vil vokse der. Og om noe blir spisbart før vi forlater York i slutten av juli. Men først må jorda få litt kompost. Og frøene kjøpes inn:)


No comments: