Search This Blog

Friday 5 November 2010

Guy Fawkes


I enkelte land feires Guy Fawkes Day 5. november. Som anglofil burde jeg selvsagt ha inngående kjennskap til denne fargerike briten, men sannheten er at alt jeg forbinder med mr. Fawkes er bål og sprengstoff og at han gjorde et eller annet ikke helt lovlig for ganske lenge siden. Historieløs! Det er det jeg er!

Men jeg vet da å finne svar på saker og ting. Vi har da Wikipedia! For eksempel. Det første jeg finner ut er at vi snakker om 1500-tallets England, nærmere bestemt 1570-1606 . Mannen ble altså ikke særlig gammel. Og det verste av alt: han ble født i Stonegate i York. Min by!!! Og i Stonegate ligger jo både Bettys Tearooms 2 og The Teddy Bear Tearooms. Med andre ord en gate jeg frekventer så ofte jeg kan.

Men så til mannen himself. Jeg kunne ha ramset opp en rekke av hans bragder, og uttalige godord om mannen. Jeg nøyer meg med å beskrive utseende hans (det er jo det som teller, er det ikke?): Han var visstnok en høy, kraftig mann med tykt rødbrunt hår, en flagrende bart og et bustete skjegg. (Fritt oversatt fra Britannia av undertegnede..). Med andre ord litt av en kjekkas. Hvor og når var det så det gikk galt? Havnet han i dårlig selskap mon tro? Eller var han en lidenskapelig mann som trodde så sterkt på sin sak at han var villig til å ta i bruk ytterliggående metoder?

I 1605 ble han en av lederne for det som på norsk kalles Kruttsammensvergelsen (The Gunpowder Conspiracy). Planen var å sprenge det britiske parlamentet i lufta 5. november 1605. Verken mer eller mindre! Heldigvis/dessverre(?) ble attentatplanene avslørt dagen før og Fawkes & co. ble arrestert sporenstreks. Dette var en tid da religion var et heftig stridsspørsmål i England og selv om kong Jakob I visstnok prøvde å roe ned forholdene mellom katolikkene og protestantene, var ikke dette nok for katolikken Fawkes og hans venner. Bort med protestantene! Send dem til Skottland! Eller noe sånt!

Hvordan gikk det så med mannen? I et brev kongen skal ha skrevet står det: "The gentler tortours are to be first used unto him, et sic per gradus ad mia tenditur [and so by degrees proceeding to the worst], and so God speed your goode worke". Fawkes ble altså torturert til han tilsto og deretter henrettet ved henging, trekking og kvartering. (”hanged, drawn and quartered”) For sikkerhets skyld. Men glemt ble han ikke. Hvert år feires Guy Fawkes Night i England. Feiringen varierer litt fra sted til sted, men de aller fleste inkluderer bål der de brenner en Guy Fawkes-dukke. (Unntatt de som tilhører hans gamle skole i York, St. Peter’s School, som nekter å brenne en av sine tidligere elever!) Så nå vet vi det!

(Tidligere publisert i UBs internavis!)

Kilde: http://www.britannia.com/history/g-fawkes.html

No comments: