Search This Blog

Monday 15 February 2010

Fiskekompaniet Sjøsiden

Kandisert kongekrabbe med blomkålpurè, blåskjell og soltørket tomatskum.
Smørstekt torskeloins med kremet skorsonnerot, rødvinsjy tilsmakt med ingefær og sort pepper.
Varm terrine på bjørnebær og portvin, servert med hjemmelaget vaniljeis.

Høres det fristende ut? Selvsagt! I går hadde jeg en strålende matopplevelse på en av byens nyeste restauranter. Inntrykket jeg fikk var utelukkende positivt, og basert på smaksopplevelsene vil jeg anbefale stedet til alle matglade mennesker.

Vi hadde med oss begge ungene (7 og 12 år) og det gikk helt fint. Fiskekompaniet har ikke egen barnemeny, men yngstejenta fikk en av forrettene til hovedrett (Fritto misto) og det var hun godt fornøyd med. Vi fikk i tillegg opplyst at en av hovedrettene (torsken) kunne serveres som liten porsjon om hun heller ønsket det. Jeg synes det er viktig at restauranter med respekt for seg selv er såpass fleksible at de har et tilbud til yngre gjester også. Og med det mener jeg ikke at restauranter skal ha pølse og chips på menyen, men at de for eksempel tilbyr halve porsjoner der det er mulig.

Det ble et hyggelig og velsmakende måltid for både store og små, og vi har ingenting å utsette på vår svenske servitør. Porsjonene var lette og smaksfulle og akkurat passe store. De fleste hovedrettene ligger på rundt 300 kr, så det er ikke et sted vi kommer til å besøke hver uke, men vi kommer definitivt tilbake for å smake på mer!

Hele menyen finner du på restaurantens vevside.

No comments: