Search This Blog

Friday, 28 November 2025

Om hvorfor det ble slutt mellom meg og Elkjøp!

Det er black week og black Friday og what not og tilbudene hagler over oss. Jeg har av en eller annen merkelig grunn fått masse reklame fra Elkjøp. Kanskje fordi jeg i fjor på denne tida brukte ganske mye tid på å forsøke å kommunisere med deres kundeservice? Kanskje de trodde jeg gjorde det av ren glede? 

Å kommunisere med Elkjøp viste seg å være som tatt rett ut fra en roman av Kafka. Det er noe av det mest ekstreme jeg har opplevd. Og før jeg går videre: Folka som jobber i butikken i Tromsø har alltid vært hyggelige og (tilsynelatende) gjort sitt beste. Det er når man må kontakte den mer abstrakte enheten Kundeservice at siste del av det ordet fordamper! 

For å oppsummere min lille affære med Elkjøp: 

  1. I fjor kjøpte jeg en vaskemaskin på Elkjøp Tromsø. Dette var en Electrolux Vaskemaskin EFI7H2EX6Q. (Ser at denne er blant Black week-tilbudene i år!) Den ble levert 30. september. Det viste seg at den hadde en klemskade og jeg reklamerte på denne. 
  2. Et par uker senere fikk jeg en ny maskin, samme modell. Det viste seg at den hadde en klemskade og jeg reklamerte på denne. 
  3. Noen uker senere fikk jeg en ny maskin, samme modell. Det viste seg at den hadde en klemskade og jeg reklamerte på denne. 
  4. Et par uker senere fikk jeg en ny maskin, denne gangen en annen modell: Electrolux Vaskemaskin EW7F8669E6. Det viste seg at denne var mer eller mindre knust, og jeg reklamerte. 
  5. En måned senere fikk jeg en ny maskin, også denne gangen en annen modell: Electrolux Vaskemaskin EF1622E14E. Det viste seg at også denne hadde en liten klemskade, og jeg returnerte denne. (Butikken hadde sagt at de skulle sjekke maskinen før levering, men det hadde de ikke gjort. Emballasjen var ikke fjernet, og skaden var ikke synlig utenpå emballasjen, altså sannsynligvis en fabrikkfeil.) 

Med det var min tålmodighet brukt opp. For det første hadde jeg fått nok av Electrolux, som tydeligvis utsetter sine vaskemaskiner for en noe røff behandling, antakelig i eller på vei ut fra fabrikken i Italia. Elkjøp tilbød kompensasjon på først 1000 kr, deretter 1250 kr og det er jo i og for seg greit, men jeg ønsket en vaskemaskin som ikke hadde feil. Jeg fikk tilbud om en ny maskin, men da en langt billigere modell enn det jeg hadde kjøpt. Dette forklarte de med at vaskemaskinen jeg hadde kjøpt opprinnelig, var satt ned i pris etter at jeg kjøpte den. (Ikke rart de hadde satt ned prisen, ettersom alle maskinene var feilvare!) 

Etter dette fulgte en lang rekke e-poster fram og tilbake, men ingen antydning til å ville kompensere for å ha gitt meg 5 vaskemaskiner med feil. En av e-postene fikk jeg svar på nøyaktig 7 minutter etter at den var sendt, altså knapt nok tid til å lese gjennom hva jeg hadde skrevet. De er altså ikke opptatt av å hjelpe kunden, men har bestemt seg på forhånd hva de skal svare, uten å sette seg inn i saken. 

Jeg er rystet over den dårlige kundebehandlingen! Det hele varte til slutten av januar 2025, da jeg takket ja til den lille kompensasjonen og hevet kjøpet, før jeg gikk til konkurrenten og kjøpte en vaskemaskin fra et helt annet merke. Og joda, jeg skjønner at også megabedrifter som Elkjøp trenger å ha visse grenser for å kunne tjene nok penger. Men hvor ofte leverer de 5 produkter til samme kunde, alle med feil. Det tok altså 4 måneder fra jeg kjøpte den første til jeg hadde fått på plass en ny, uten feil. (Og uten Elkjøps hjelp!) Så kan man lure på hvor ofte de tar inn store partier med feilvarer, og hvor ofte noen orker å klage på produktene. Jeg kommer ikke til å gjøre det flere ganger. Og jeg kommer heller aldri til å anbefale Elkjøp igjen. Selv om det faktisk er vanskelig å handle elektronikk i Tromsø andre steder fordi det finnes veldig få alternativer. Styr unna Elkjøp og styr unna Electrolux er det eneste jeg lærte av denne farsen. PS. Min nye AEG er både hel og velfungerende! (Tror jeg!)

No comments: