Search This Blog

Saturday 19 July 2008

Bukta dag 2

Kom nesten for seint til Raga, men rakk akkurat å komme inn på festivalområdet idet tonene fra åpningslåten "Slakt" satte i gang. En kjempekonsert og mye bedre enn Dum Dum Boys på torsdag. Raga Rockers holder stilen og beviser nok en gang at de er et av norges beste rockeband. Synes Krohn har en fabelaktig stemme, og med gode, fengende låter kan det ikke bli dårlig. Må med skam innrømme at jeg ikke har kjøpt den siste plata deres - det må jeg ordne snarest!
Etter Raga var det strake veien over til Paradisbukta for å høre på Tim Scott. Var fan av Havalinas i mine yngre dager og håpet nok innerst inne på noen av slagerne fra debutplata(?)som kom i 1990, men det viste seg at Tim Scott klarer seg godt uten 20 år gamle slagere. En kort, men forrykende konsert, og jeg lovte meg selv at jeg skal sjekke ut hans nyere materiale så snart jeg får tid.

Men klokka 18.30 var de musikalske høydepunktene over. Etter det kom en lang rekke band som i mine ører tilhørte samme sjanger og jeg ble etter hvert litt lei. The Grand ble altfor tunge for min smak og klarte ikke å engasjere. The Sixtyniners ble ofret til fordel for mat- og pratepause, det samme ble Los Plantronics. Gammelpunkerne i The Vibrators var befriende lite selvhøytidelige og jeg fikk opp temperaturen igjen etter at jeg hadde sittet stille under forrige konsert. Noen stor musikalsk opplevelse var det ikke, men det gjør ingenting så lenge man har det gøy.

Så var det Danko Jones. Jeg skjønner hvorfor han/bandet er populær. Sikkelig driv og skikkelig trøkk. Men det appellerer ikke til meg. Sorry. Og Madrugada - med Høyems fantastiske stemme - synes jeg dessverre ble litt for kjedelig. De har altså en håndfull gode melodier, men i lengden holder det ikke for meg. Jeg vet det er som å banne i kirka, men jeg stiller litt høyere krav til god musikk enn det de klarte å levere den knappe timen jeg hørte på. Jeg stakk av kvart på tolv, tok bussen inntil byen og tilbrakte de neste 3 timene på Verdensteateret. Der ble det servert utmerket medisin mot overdose av amerikansk rock. Ypperlig dansemusikk - helt klart byens beste dansested. Kvelden fikk med andre ord en meget lykkelig slutt.

No comments: