Search This Blog

Saturday 27 August 2016

Det verste med folk på festival

Hva gjør alle de middelaldrende damene på Rakettnatt, tenkte jeg. De kan umulig være her for å høre  Karpe Diem, Aurora eller Ary? Kanskje de er gudmødrene til Dagny? Eller kanskje de tror at Dagny har med seg mamma og pappa på scenen? (Synes de lignet litt på damer som frekventerer jazzfestivaler ...) De var antakelig minst 50 år! Kanskje 60 eller enda mer!

Det var da jeg fikk en ut-av-kroppen-åpenbaring! De er meg! Jeg er en av dem! (Jeg har også vært på jazzfestival i år!) Åpenbaringen var som en renselse, og jeg føler meg dermed berettiget til å øse ut av min årelange erfaring som festivaldeltaker for å fortelle resten av verden hva som er galt med mennesker på festival. De andre altså! (Jeg gjør selvsagt alt rett!)

Her er min topp 10 liste over hva folk gjør feil når de er på festival: (I uprioritert rekkefølge)
1. De røyker!
Jadda, vi er ute i vår frie natur og lufta er for alle, men nå er det engang sånn at man er blitt fryktelig bortskjemt etter at røykerne ble utvist fra det gode selskap. Røyklukt er fælt. Sånn er det bare.

2. De prater!
De babler og fniser og snakker i mobilen og forteller om hva de gjorde før de kom på konsert og hva de skal gjøre etterpå og hvor mange pølser de spiste på 17. mai i fjor. Helt greit - men kom dere unna konsertområdet!

3. De danser!
Konsertdansing er en egen sjanger. Svært mange har store vansker med å forstå hvordan man gjør det. Man må nemlig danse uten å bevege for mye på bein og armer. Man har en ganske liten bevegelsesradius på konsert. Man skal ikke danse seg inn på de som står rundt. I mer erfarne kretser ser man derfor publikum hoppe opp og ned, eller om du tilhører min generasjon - drive forsiktig knebøy. Med andre ord - hold inn mage, armer og bein så du ikke skader naboen.

4. De filmer med  mobilen!
Altså - det er greit å ta et og annet bilde for å huske hva du har gjort og hvem du har gjort det sammen med. Men når du holder den forbanna telefonen din opp foran meg i flere minutter, slik at jeg kun kan se scenen gjennom en haug med iPhoner blir jeg irritert. (Dette er et enda større problem på innendørs konserter, særlig av sitte-ned-typen.

5. De tror de er på fjelltur!
Ryggsekker i trynet. Finnes det noe herligere? Det finnes håndvesker, skuldervesker, magetasker, manbags, lommer, og til nød små ryggsekker. Bare duster stiller på konsert med stor ryggsekk og gir seg til å danse spastisk, uten tanke på alle de som står rundt. Grrrr! Sett sekken på bakken, eller hold deg i utkanten. Eller dra til fjells!

6. De bøller i køa!
Nordmenn kan ikke stå i kø. Det er en kjensgjerning. I kombinasjon med alkohol blir denne uvanen direkte kvalmende. De bøller og brøler og tror de kan sjarmere seg fram bare fordi de kjenner noen som står 8 plasser fram, eller fordi det er ekstra viktig at de får pølsa si før Veronica Maggio begynner å spille. Jeg gremmes! Jeg krever fengselsstraff for køsniking! Alltid!

7. De er for høye!
Skulle man ikke begynne å tildele plasser etter høyde. Selv er jeg helt gjennomsnittlig høy, men hva hjelper det når noen over gjennomsnittet kommer og stiller seg rett foran meg. En gang opplevde jeg forresten at det kom en gjeng unge menn og stilte seg foran meg. Alle var selvsagt mye høyere enn meg. Men hva skjedde? Jo, to av dem snudde seg for å forsikre seg om at de ikke sperret utsikten min fullstendig.Jeg ble helt lamslått. De var antakelig ikke en dag over 23 og hadde fått meget god oppdragelse av sine foreldre. Så det går an, folkens! Alt som trengs er å gjøre et forsøk på å ta hensyn!

8. De er for lave!
Dette gjelder bare kvinner- og de lettlurte unge menn de omgir seg med. De tror nemlig det er helt ok at de kan sitte på skuldrene til den lettlurte unge mannen - som selvsagt tror at han sanker bonuspoeng ved å gjøre dama denne tjenesten. Det er ikke lov å sitte på skuldrene til noen når du er på konsert. Det står i Noregs Lover, §1458. Hører du det, du egosentriske kvinnemenneske! Heldigvis er mange vakter på konserter flinke til å røske ned disse lovbryterne ganske raskt. Jeg liker strenge sikkerhetsvakter:)

9. De har for mye penger!
Jeg antar i alle fall det er derfor de kaster halvfulle ølglass over resten av publikum. Det sies at øl er sunt for håret og alt det der, men jeg vil helst dusje i øl på eget initiativ, og det er ikke alle klærne mine som ser bedre ut med ølflekker. Heldigvis har den rødvinsdrikkende delen av pulikum ennå ikke sunket så lavt at de også har begynt å kaste glassene sine over hodene på oss andre.

10. DE BRYR SEG IKKE OM MUSIKKEN!
Dette er virkelig det verste av alt. Om du ikke er interessert i musikk, hvorfor går du på konsert da? Hvorfor står du der, med ryggen til scenen mens du prater i vei om helt andre ting, tar selfies og danser swing til Karpe Diem med din altfor fulle partner mens ryggsekken din smeller inn i ansiktet til de 8 andre som er så uheldig å være i din nærhet? Joda, flott at du har kjøpt billett. Utsolgte festivaler gir penger i kassa til arrangørene og gjør det mulig å lage ny festival til neste år. Så jeg er glad i deg likevel, selv om du ikke vet hvordan man oppfører seg blant folk. Men i min alder har jeg altså lov til å være grinete. Alle kan jo ikke gå rundt og tenke positivt og smile til verden!

God festival!

No comments: