Search This Blog

Sunday 16 February 2014

Bøker 2014: Veien mot Ngaje Ngai

Tenkte jeg skulle lese noen lokale forfattere og under årets hyllerydding på UB kom jeg over romanen til en av mine tidligere forelesere, Even Arntzen. Man kan vel trygt si at dette ikke er en A4-roman. Snarere en litteraturviters våte drøm. Eller kanskje en parodi på en litteraturviters våte drøm. Boka er nemlig stappfull av allusjoner til andre litterære verk. Jeg føler et usselt grunnfag i litteraturvitenskap ikke strekker til når man skal beskrive boka. Kort fortalt følger vi hovedpersonen, Veen Trannez (et anagram over forfatterens eget navn), i en noe diffus jakt på den fabelaktige og enda mer diffuse, Brett Ashley (en karakter fra Hemingways Og solen går sin gang). Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor helten jakter på Brett. Det er kanskje mer selve jakten som er hensikten med fortellingen.

Det kryr av folk i boka. Såpass mange at jeg mister litt oversikten over hvem som er hvem. Boka kunne nok ha nytt godt av en redaktørs kyndige hånd. (En redaktør ville forhåpentligvis fortalt forfatteren at sex-scenene er fryktelige, selv ikke som parodi på sex-scener fungerer de.) Vi møter et helt kobbel av litterære figurer, hamsunske, strindbergske og hemingwayske mennesker krysser stadig hovedpersonens uransakelige veier. I tillegg møter vi Marilyn Monroe, Kennedyer, Evita, Helge Ingstad og en lang rekke personer fra virkeligeheten, ja Arntzen har til og med skrevet seg selv inn i boka. Tid og sted er visket ut, det samme er skillet mellom fakta og fiksjon. Akkurat dette liker jeg. Jeg synes det er fascinerende å trekke personer (fiktive eller virkelige) ut av sin sedvanlige setting og inn i nye eventyr. Til tider er ordet ellevill en passende beskrivelse på romanen. Eventuelt pretensiøs. Eller kanskje begge deler.

Det jeg har aller størst problem med er forfatterens egen tilstedeværelse i boka. Både som seg selv og sitt alter ego, Veen Trannez. Det er veldig forstyrrende. Dette vil nok ikke ha vært et problem om forfatteren hadde vært en hvilken som helst fremmed. Men ettersom Arntzen altså har vært læreren min, klarer jeg ikke å kvitte meg med bildet av ham som lærer satt opp mot bildet som framstilles av hovedpersonen, Veen. De to bildene lar seg nemlig ikke forene i mitt hode. Moralen er altså: Ikke les bøker forfattet av noen du kjenner!



Arntzen, Even (2002): Veien til Ngaje Ngai. Tromsø, Polar forlag.

No comments: