Search This Blog

Tuesday 1 May 2012

Hagen i april

"April is the cruellest month" skrev T.S. Eliot. I mitt tilfelle ville jeg skrevet "April is the wettest month"! I følge dagens aviser har årets april vært den våteste og kaldeste siden de begynte slike målinger i 1910. Det har faktisk regnet nesten hver eneste dag hele måneden. I hagen har vi nå små og store dammer overalt. Fuglene ser ut til å trives med disse og tar seg et bad stadig vekk. Fint for dem! Men tror ikke ekornene er speiselt glade i vann. Har ikke sett dem så ofte i det siste.

Stemorsblomstene har stått ute i hele vinter og overlevd!
Den dagen det ikke regnet!
Alt regnet har naturlig nok gjort at det ikke har blitt så mye hagearbeid på meg. I tillegg har gressklipperen pensjonert seg, så vi har ikke fått klippet gresset ennå. På framsida av huset ser det derfor mer ut som en jungel enn en plen.


Regnet til tross - det blomstrer i vei der ute. Påske- og pinseliljene er avblomstret og overlot scenen til tulipanene. Haugevis av røde og gule tulipaner dukket plutselig opp i begynnelsen av april. Et fantastiske skue. Mine tulipaner i Tromsø pleier ikke å være flerårige. Lurer på hvorfor? Magnoliaen er også avblomstret nå, det samme er pæretreet. Men det ene epletreet står nå i blomst. Og så har vi et tre med masse rosa blomster som jeg ikke helt vet hva er, annet enn at det ikke er et frukttre.


Nesten avblomstrete tulipaner



I noen øyeblikk med oppholdsvær klarte vi å få grønnsakshagen klar. Ungene og jeg har nå sådd erter, bønner, diverse typer salat, koriander, persille, gulrot og reddik. De fleste frøene har begynt å spire, men jeg er litt spent på om de overlever alt regnet. Mellom bedene er det nå store mengder vann, så om dette fortsetter vil antakelig alt bli oversvømt. Kanskje vi kan plante ris i stedet:) Et annet spørsmål er selvsagt om noe blir spiseklart innen vi drar tilbake til Tromsø om tre måneder. Langtidsvarselet for mai ser grått og kaldt ut, men vi krysser fingrene og stoler ikke på slike spådommer!

Rosa blomster og blå himmel!




















Våte forhold!
Epletre i april
Jordbæra begynner så smått å blomstre.




Nydelige 'daisies' (tusenfryd) nyter at gressklipperen ikke fungerer!

Snart klart for rabarbragrøt!



Epleblomst!

No comments: