Search This Blog

Monday 1 December 2008

Adventskos?

Klokka har passert midnatt og jeg vet utmerket godt at jeg ikke bør skrive noe offentlig etter midnatt. Ordene har en tendens til å endre seg i dagslys. Men jeg tar sjansen. Er nettopp ferdig med å henge opp 48 pakker på årets julekalender. Det har kostet tid og penger å skaffe disse tingene. Og nå har det tatt meg 2 cder å gjøre kalenderen klar. (Goldfrapps Felt Mountain og Roxy Musics Avalon om du lurte.) Musikken gjør meg heldigvis harmonisk og edel til sinns.

Dette er ikke egentlig en klagesang. Jeg liker å lage denne adventskalenderen til ungene. Men jeg blir litt skremt når jeg nå ser meg rundt i stua. Etter en opptelling kan jeg melde om følgende:
1 pakkekalender (med 48 pakker)
3 sjokoladekalendere (ungene får en hver, og så skal selvfølgelig mannen også ha en)
1 'bokkalender': Dickens' En julefortelling i meget forkorta utgave fordelt på 24 små bøker. (Denne er ikke så verst, og tas fram hvert år. Miljøvennlig med andre ord)
1 Littlest Pet Shop-kalender
1 Lego-kalender
1 Jul i Blåfjell-kalender (glemte å avbestille fra bokklubben)
2 Fløyakalendere (med mindre vi får solgt den siste likevel)
1 Donald-kalender (fulgte med bladet)
= 11 kalendere!

Jeg er rystet. Det verste er at jeg er en nokså måteholden person. Jeg skeier ikke ut - stort sett bare dersom det dreier seg om mat! Ikke har jeg en tapt barndom jeg prøver å kompensere for. Hadde kalender som barn - ikke noe tull. Prøver altså ikke å gi ungene alt jeg ikke fikk da jeg var liten. Tilstanden var omtrent den samme i fjor, så det er heller ikke et forsøk på å støtte opp om handelsstanden i disse finanskrisetider. Til syvende og sist er det vi foreldre som rett og slett ikke klarer å motstå alle fristelsene i butikkene. Hvordan skal dette gå!!! Skjerpings! Og jeg som gjerne vil være anti-materialistisk og miljøvennlig. Når desember kommer er alle prinsipper fløyet sin vei. Jaja, sånn har vi det her i gården. Men kos er det! Nå skal jeg høre "Utopia" ferdig og gå og legge meg. God desember!

2 comments:

anntove said...

Ja, ja. Jeg har vel ingenting å stille opp med - jeg som bare har en ubetalt Røde Kors-kalender å skilte med. Men det har vel sine grunner... Mens jeg gikk på barneskolen pleide jeg å få adventskalender med sjokolade. Problemet var bare at innen 3. desember hadde jeg spist opp all sjokoladen...

Mariann Løkse said...

Og sjokoladeviljestyrken har kanskje ikke blitt sterkere med årene! Selv har jeg ikke spist sjokolade på minst 2 dager, enda det er mørkt og kaldt og desember!